GT Pedagogia do Teatro & Teatro na Educação – Anais da VI Reunião Científica da ABRACE
RESUMO
A comunicação descreve a proposta do modelo
pedagógico desenvolvido na criação da
SP ESCOLA DE TEATRO, localizada na cidade de São Paulo. Na
escola são desenvolvidos os cursos de
Atuação, Humor, Direção,
Cenografia, Dramaturgia, Técnicas de Palco, Sonoplastia e
Iluminação. As premissas do modelo
pedagógico proposto partem de um conjunto
noções: autonomia (Paulo Freire),
espaço teatral (Anne Ubersfeld) e território
(Milton Santos), constituindo-se nas linhas de força da sua
estrutura. Desenvolvendo na relação –
mestre e aprendiz – as dinâmicas entre o
saber-fazer e o saber-ser. Nesse contexto, o percurso
pedagógico do aprendiz encontra-se organizado em quatro
unidades de conhecimento denominadas: módulo Verde, Amarelo,
Azul e Vermelho. Cada um deles é composto por três
etapas: processo, experimento e formação. No
interior do módulo os elementos responsáveis pela
articulação, organização
dos conteúdos e formação
são denominados de eixo temático e operador. Por
fim, a proposta do projeto pedagógico e a sua matriz
curricular evidenciam, incorporam e refletem acerca da
relação entre o espaço e a cidade, nos
processos da formação artística.
Palavras-chave: Pedagogia do Teatro, SP Escola de Teatro, projeto
pedagógico, espaçoteatral e lugar teatral
ABSTRACT
ALMEIDA JÚNIOR, Jose Simões. The pedagogical
project elaborated for the creation of SP ESCOLA DE TEATRO [SP Drama
School]: the structure and the proposal’s premises. Belo
Horizonte: FaE – UFMG, associate professor.
This communication will describe the pedagogical model’s
proposal that was developed for the creation of the SP ESCOLA DE TEATRO
[SP Drama School], located in the city of São Paulo- Brazil,
for the courses of Acting, Humor (Comedy), Direction, Set and Costume
Design, Playwriting, Stage Techniques, Sound Design and Lighting
Design. The premises of the proposed pedagogical model involving a set
notions: autonomy (Paulo Freire), theatrical space (Anne Ubersfeld) and
territory (Milton Santos), constituting the lines of the general
structure of the project. So, the pedagogical system way was organized
in four modules (Green, Yellow, Blue and Red), being each module
composed by three stages: process, experiment and training. There are
in the module the responsible elements for the articulation of the
contents and formation: the thematic axis and operator. Finally, the
project proposal and seek their curriculum and incorporate evidence,
the relationship between space and the city, in the process of artistic
training.
Keywords: Pedagogy of theater, teaching project, SP Escola de Teatro,
theatrical space and theatrical place
ABSTRACT
This paper presents an analysis of element “How” in
practice of play games of Viola Spolin, from research of this aspect
into three levels: the “How has seen”, the
“How has talked” and the “How suggested
on the scene”. The research involves the participation of
students in second cycle of basic education, of the municipal school
“Prof. Vilma Ap. Penatti Galvão”, of
Boituva-SP, in the development of play games in the course Art, and has
as modality of action research, with qualitative approach. The study
reveals the predisposition that students have to
“how” and the forms in which this trend manifests
itself.
Keywords: Play Game. Element “How”.Theatre.
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ANDRADE, Arheta Ferreira de.Por uma estética que respeite as
diferenças. Rio de Janeiro: PUC-Rio; CNPQ; Mestrado;
Orientador Leandro Konder.
RESUMO
A carência de pesquisas sobre o ensino do teatro para
crianças com deficiência, bem como a
ausência de pesquisas e práticas que considerem
essas mesmas crianças no campo da
produção teatral para infância foram as
motivações que ampararam a
realização deste trabalho. Trazer à
tona a invisibilidade da criança com deficiência,
ressaltando e discutindo a indiferença às suas
diferenças sociais e culturais, nos campos do ensino do
teatro e da produção teatral para a
infância constituiu o objetivo principal desta
investigação. Outro objetivo foi analisar as
experiências realizadas nos anos entre 1998 e 2002 numa
pesquisa de extensão da Universidade Federal de Pernambuco
intitulada “Projeto Pátio da Fantasia”.
Tal projeto desenvolveu atividades teatrais para e com
crianças, priorizando aquelas que têm alguma
deficiência. Para tanto, este estudo amparou-se nos
pressupostos da pesquisa qualitativa e se baseou em referenciais
teóricos dos campos do teatro, do teatro
educação e da educação
especial. Foram realizadas entrevistas semi estruturadas com ex
participantes do Projeto estudado, bem como a análise de seu
material documental. Os resultados apontaram para a necessidade de
práticas teatrais que incluam crianças com
deficiências entendendo-as como sujeitos criadores, cujas
diferenças estão inseridas em aspectos sociais e
culturais.
Palavras chave: Teatro. Teatro Educação.
Educação Especial
ABSTRACT
The lack of research on teaching theater for children with disabilities
as well as the lack of research and practice to consider these same
children in the field of theatrical production for children were the
motivations that bolstered this work. Bring about the invisibility of
disabled children, highlighting and discussing the indifference to
their social and cultural differences in the fields of theater and
education, especially of theatrical production for children is the main
objective of this work. Another objective was to analyze experiments in
the years between 1998 and 2002 in an extension research of the
Universidade Federal de Pernambuco titled “Projeto
Pátio Fantasia”.This project has developed and
drama activities for kids, prioritizing those with a disability. For
this, this study supports on the assumptions of qualitative research
and is based on theoretical frameworks from the fields of theater,
drama and education and special education. Semi-structured interviews
were conducted with former project participants studied, as well as
analysis of documentary material. The results indicate the need for
theatrical practices that include children with disabilities understand
them as creative persons subjects, whose differences are embedded in
social and cultural aspects.
Keywords: Drama. Theatre Education. Special Education
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ANTONELLO, Carla Medianeira. SILVA, Tácia Graciele de
Albuquerque. QUAL O LUGAR PARA A HISTÓRIA DO TEATRO
BRASILEIRO NA SALA DE AULA? Maceió: Universidade Federal de
Alagoas; Professora Assistente; Orientanda na
Pós-graduação Latu Sensu em Ensino da
Arte: Teatro.
RESUMO
O presente artigo tem por objetivo levantar questionamentos sobre a
importância do ensino de teatro contextualizado, que
contemple o ensino da História do Teatro Brasileiro.
Levantamos um percurso histórico sobre a
Educação Brasileira e o Ensino de Arte com o
objetivo de formação do educando-espectador
crítico e reflexivo.
Palavras-chave: Teatro Brasileiro. Ensino-Aprendizagem.
Formação. Educando-espectador.
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ARRUDA, R. K. “A pergunta que antecede a fala: um
procedimento para o ator no cinema”. São Paulo:
Universidade de São Paulo; Bolsista da FAPESP realizando
Doutorado; Prof. Dr. Armando Sergio da Silva. Atriz e Pedagoga.
RESUMO
O objetivo deste texto é revelar a perspectiva de o ator
fixar o foco em um elemento interno (neste caso “uma
pergunta”), enquanto uma ação explode
fresca e não planejada — mesmo se considerando a
rigidez de um roteiro de cinema. Para isso, lanço
mão da descrição de um procedimento
elaborado durante as filmagens do filme Medo de Sangue, em fevereiro de
2011, em Curitiba, sob a direção de Luciano
Coelho. Trata-se de uma intersecção entre o
exercício da
“repetição”, de Sanford
Meisner (proposto durante a preparação do filme,
que trouxe consequências para a prática
artística e pedagógica da autora) e a
Memorização Através da Escrita, de
François Khan, desdobrado em pesquisa de mestrado no Centro
de Pesquisa em Experimentação Cênica do
Ator (CEPECA), na USP.
Palavras-chave: Ator. Cinema. Meisner.
Memorização. Fala Interna.
ABSTRACT
The aim of this text is to reveal the actor’s perspective to
fix the focus in an internal element (in this case “a
question”) while an action explodes fresh and unplaned even
considering the rigidity of a cinema text. With this goal I take hold
of a description of a proceeding set up during the making up of the
picture “Fear of Blood” in february 2011, in
Curitiba, under the direction of Luciano Coelho. It is about an
intersection between the exercise of “repetition”
of Sanford Meisner (proposed during the movies preparation, which
brought up consequences to the author’s artistic and
pedagogical praxis), and the “Memorization Through
Writing”, of Francis Khan, given sequence through an MSc
research project in the Centro de Pesquisa em
Experimentação Cênica do Ator (CEPECA)
na USP.
Keywords: Actor. Cinema. Meisner. Memorization. Internal Speeach.
ABSTRACT
The present communication intends to analyze and to reflect concerning
the choice of the text to be worked, in the educational environment,
with students, of Basic education, In such a way, the boarding of the
dialoque provocation proposal by means of the educative and artistic
action, if it configures as procedure for the choice of what to mount
from not-dramatical texts. You arrive in port them theoretical used for
elaboration of this article were they are based in the studies of
Flavio Desgranges, Jean-Pierre Ryngaert, Maria Lucia Pupo, Tereza
Colomer and Peter Brook.
Keywords: Theater. Pedagogy of the theater. Dramaturgia
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CAON, Paulina Maria. Corpo, espaço escolar e ensino de
teatro – um diálogo com a pesquisa
etnográfica. São Paulo: Departamento de Artes
Cênicas da Escola de Comunicações e
Artes da USP; Doutorado; Orientadora: Profa. Dra. Maria Lucia de Souza
Barros Pupo.
RESUMO
Esta reflexão pretende levantar algumas
considerações sobre as
relações entre corpo, espaço escolar e
ensino de teatro, que fazem parte do projeto de pesquisa de doutorado
em andamento. Nessas considerações, buscarei
apresentar dois aspectos específicos da
investigação que são o eixo da
reflexão atual da pesquisadora. O primeiro deles diz
respeito às representações sobre o
corpo e práticas corporais no processo de ensino e
aprendizagem do teatro, visando pensar a interface entre a
formação do professor de teatro e a
experiência dos estudantes da Educação
Básica nessa disciplina. Nesse caso, parte-se do pressuposto
que a educação, em qualquer área do
conhecimento, se dá na partilha de condutas e
práticas, mais do que na transferência de
conteúdos efetivada por meio do discurso verbal. Na
área de teatro, mais ainda, o processo pedagógico
passa pela experiência corporal de educador e educando em
diálogo com os conhecimentos específicos da
área, com o espaço escolar e a cultura escolar
daquele contexto. Assim, a partir do estudo das Teorias do Corpo, da
Antropologia Cultural, Antropologia do Corpo e da
Experiência, pretende-se refletir sobre os desafios do ensino
de teatro no âmbito da rede pública de ensino. O
segundo aspecto a ser considerado no texto diz respeito ao
próprio ato da pesquisa e a sua dimensão
epistemológica. O projeto pretende tecer uma
investigação pautada na
observação dos fenômenos mesmos, assim
como no estabelecimento de diálogos com os educadores que
serão acompanhados ao longo da pesquisa. Nesse sentido, a
pesquisadora encontrou na Antropologia Cultural e em elementos do
método fenomenológico de
observação boa ferramenta para construir sua
metodologia, visando elaborar uma espécie de etnografia de
uma prática docente dentro da escola pública ao
final do processo. Tal opção responde
à necessidade da mesma em problematizar o lugar da pesquisa
e da produção do conhecimento na academia,
especialmente quando se coloca em diálogo com a sociedade e
seus sujeitos.
Palavras-chave: Corpo. Espaço escolar. Ensino de teatro.
Etnografia. Fenomenologia.
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CARNEIRO, Ana Maria Pacheco. Aprender e ensinar: verso e reverso de uma
mesma ação. Uberlândia: Universidade
Federal de Uberlândia-UFU; professora adjunta. Atriz e
diretora.
RESUMO
Esta comunicação se debruça sobre
questões relacionadas ao ensino do teatro. Tendo como base
uma reflexão sobre o aprender e o ensinar — dois
movimentos, verso e reverso de uma mesma ação e
que tantas vezes são tão díspares
—, ela procura estabelecer uma relação
próxima com alguns questionamentos que foram de vital
importância na compreensão de meu
próprio processo de formação como
professora de teatro. Que escolhas, que metodologias do ensinar e do
aprender constituem as bases de meu acervo e coloco em
ação no processo de saber ser professor de arte?
Quais as bases de meu conhecimento, da minha maneira de apreender e
transmitir? Qual sua essência? O que lhe dá
unidade? De que forma isso transparece na minha prática, nos
processos e produtos que desenvolvo em meu trabalho?
Questões que resultam de leituras e discussões
realizadas, e que exigem, talvez, um debruçar mais largo
sobre elas. Porque responder a essas questões implicou
responder, ao mesmo tempo, a uma questão mais ampla: por que
ensino?
Palavras-chave: Ensino. Aprendizagem.Teatro.
ABSTRACT
This communication focuses on issues related to the teaching of
theatre. Based on a reflection on the learning and teaching —
two movements, verse and reverse of the same action and who are so
disparate, it seeks to establish a close relationship with some
questions that were of vital importance in understanding my own
training as a teacher of theater. What choices, methodologies of
teaching and learning are the bases for my knowledge and are put into
action by me in the process of knowing how to be a professor of art?
What are the bases of my knowledge, my way to grasp and convey? What is
its essence? What gives unity to this way? How this transpires in my
practice, processes, and products that I develop in my work? Issues
that result from readings and discussions, and requiring perhaps a
wider look about them. For answer these questions entailed responding
at the same time, a broader question: why do I teach?
Keyword: Teaching. Learning. Theatre.
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CARVALHO, Dirce Helena Benevides. Ressonâncias: Corpo-Voz na
formação do ator. Uberlândia: UFU;
professora, atriz, encenadora e preparadora vocal.
RESUMO
As expansões das práticas cênicas na
contemporaneidade fazem uma reviravolta nos três elementos da
comunicação artística, quais sejam, o
artista, a obra e o espectador. Nesse sentido, o trabalho do ator passa
por transformações, por
redefinições, deslocando-se para a
função de ator-compositor ou co-autor das
práticas cênicas. A presente
comunicação busca refletir sobre pedagogias na
formação do ator com ênfase no
Corpo-Voz.
Palavras-chave: Corpo-Voz, Ator-compositor, Pedagogia,
Formação.
RÉSUMÉ
Les expansions des pratiques scéniques dans la
contemporainéité produisent un bouleversement
dans les trois éléments de la communication
artistique, à savoir, l’artiste,
l’œuvre et le spectateur. En ce sens, le travail de
l’acteur passe par des transformations, des
redéfinitions, en se déplaçant au
rôle d’acteur-auteur ou coauteur de pratiques
scéniques. Cette communication vise à
réfléchir sur les pédagogies dans la
formation de l’acteurs en mettant en valeur le Corps-Voix.
Mots-clés: Corps-Voix, Acteur Compositeur,
Pédagogie, Formation.
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COLAÇO, Fernanda, A Persistência da
Memória: percursos e sentidos de uma oficina teatral com
pessoas com transtornos mentais, Programa de
Pós-Graduação em Artes
Cênicas (PPGAC/ UFBA). Mestranda. Orientadoras: Denise
Coutinho e Meran Vargens. Arte Educadora e coordenadora do Projeto
“Memórias em jogo”, no CAPS de Amargosa,
Bahia.
RESUMO
Esse artigo apresenta o trabalho desenvolvido na área de
teatro, junto a pessoas com transtornos mentais, especificamente um
processo criativo baseado nas histórias de vida dos
usuários do Centro de Atendimento Psicossocial –
CAPS de Amargosa – BA. A experiência afirma a
importância da arte e da linguagem teatral na área
da Saúde Mental, contribuindo para que pessoas em sua
diversidade possam mostrar suas potencialidades criativas e culturais,
e transformar a realidade em que vivem. A pouca
produção acadêmica na interface de
teatro e saúde mental reforça a
importância da descrição e
análise de experiências criativas que envolvam
esses dois campos de conhecimento com o objetivo de aprofundar uma
reflexão centrada em práticas
artísticas realizadas com pessoas com transtornos mentais.
Palavras – chave: oficina de teatro, processo criativo,
usuários da saúde mental, histórias de
vida, memória.
ABSTRACT
This article presents the work in the area of the theater, along with
persons with mental disorders, specifically of a creative process based
on life stories of the users of the Center for Psychosocial Care
– CAPS – of Amargosa, Bahia. The experience affirms
the importance of art and language theater in the area of Mental
Health, thereby helping to ensure that people in their diversity can
show their creative potential and cultural, and transform the reality
in which they live.
Keywords: Theater workshop, creative process, users of mental health,
life histories, memory.
ABSTRACT
The following text presents the description and analysis of most part
of the process developed through the first semester of 2011 in the
subject Theatrical Production I, taught to students of UDESC Theater
Licentiateship and Bachelor course. The staging was based in a Bertolt
Brecht’s text “The Baden-Baden Lesson on
Consent”; the practice was led considering the hypotheses and
theories of the German author about the apprenticenship with the
lehrstuck, or learning-plays. This creation belongs to the
doctorate’s research “The action model of Bertolt
Brecht: staging of the learning-play as a pedagogical
practice.” Thus, the German playwright’s artistic
conceptions will be analyzed regarding its common points with
theatrical studies perspectives and contemporary staging practices.
Keywords: Learning-play. Bertolt Brecht. Staging.
ABSTRACT
This paper considers the relationship between theatre and community in
artistic and social projects developed in favelas of Rio de Janeiro
with special attention made to the role of “artist
facilitator”. Focusing on three case studies, the theatre
group Nós do Morro (Vidigal), Cia. Marginal
(Maré) and the group Código (Japeri), the paper
attempts to shed light on a fundamental aspect of a creative process
based on the concept of theatre by the community: the dialogical
attitude adopted by “artist facilitators” in
relating to community groups. The original motivation for the three
groups studied arose out of a desire to create theatre concerned with
the ethics and aesthetics of the communities. This concern materialized
on the stage as a body of artistic work produced from a collaborative
process established between the “artist”
facilitators” and the young favela residents.
Key words: Theatre and Community. Pedagogy of Theatre.Favela.
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DO NASCIMENTO AZEVEDO, Dayse Angela. Ator-performer- docente em
ação. Rio de Janeiro: Programa de Pós
– Graduação em Artes Cênicas-
UNIRIO; mestranda – Processos Cênicos em
Educação – PCE; or. prof. Dr. Adilson
Florentino da Silva; bolsa: FAPERJ.
RESUMO
Na tentativa de suprir a carência de material referente a
metodologias de ensino e de pesquisas do teatro-
educação no ambiente escolar, busca- se aqui,
percorrer as trilhas do conhecimento de pedagogia teatral
contemporânea e investigar alternativas possíveis
para o desenvolvimento de tal analise, a partir do encontro entre
práticas pedagógicas teatrais de matrizes
africanas e os estudos do pedagogo teatral GROTOWSKI sobre as
ações físicas do homem performer em
ação. Nesse sentido, contribuir com o Projeto
Político Pedagógico a divulgar formas
‘diferenciadas’ de ensino-aprendizagem na
educação sob a lei 10.639/03 e a lei 11.645/08
referente à inclusão dos estudos e pesquisas das
culturas africanas e afro – indígena brasileira
nas escolas do ensino básico e fundamental. Para que,
profissionais do ensino, pesquisadores, estudantes, mergulhem em
questões voltadas a esta área do conhecimento e
reflitam sobre relações interpessoais e
vivência de grupo, como também,
criação, encontro, inclusão de novas
linguagens artísticas para o teatro-
educação.
Palavras chaves: Corpo performer. Educação
diferenciada. Teatro- educação.
RESUMEN
En un intento para remediar la escasez de material sobre las
metodologías de enseñanza e
investigación de teatro-educación en el medio
escolar, búsqueda, caminar por los senderos de conocimiento
de la pedagogía teatral contemporánea e
investigar posibles alternativas para el desarrollo de ese examen, de
la reunión entre las prácticas
pedagógicas teatrales de arreglos de discos africanos y
estudios de pedagogo teatral GROTOWSKI acerca de las acciones de
ejecutante física humana en acción. En este
sentido, contribuyendo con el proyecto político
pedagógico para difundir formas
‘diferencia’ de enseñanza y aprendizaje
en la educación bajo la ley 10,639/03, relativa a la
inclusión de los estudios y la investigación de
las culturas Afro brasileña y africana en las escuelas de
educación básica y fundamental. Para eso,
profesionales, investigadores, estudiantes, mergulhem en esta
área del conocimiento de problemas de la
enseñanza y reflexionar sobre las relaciones interpersonales
y experiencias de grupo, también, la creación, la
recolección, la inclusión de nuevos lenguajes
artísticos para la educación de teatro.
Palabras clave: ejecutante cuerpo. Educación diferenciada.
Teatro-educación.
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FIGUEIREDO, Ricardo Carvalho de. Quem aprende com quem?
Reflexões sobre a prática docente e
artística quando inseridas no cotidiano escolar. Belo
Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; Professor Assistente.
RESUMO
O presente artigo buscou investigar a aprendizagem, a partir dos
estudos de Jean Lave e Etienne Wenger e o campo da Antropologia da
Aprendizagem. Nosso objeto de estudos foi o projeto de doutorado em
andamento cujo foco está na formação
do Professor de Teatro quando inserido na prática docente e
no fazer teatral, concomitantemente. Concluímos observando
que diversas aprendizagens estão em jogo e que, para falar
da formação do professor de teatro, precisamos
compreendê-la como parte da cultura, localizada
também na escola, mas não apenas.
Palavras-chave: Aprendizagem; Formação de
Professor; Pedagogia do Teatro.
ABSTRACT
This paper investigates the learning from the studies of Jean Lave and
Etienne Wenger and the field of Anthropology of Learning. Our object of
study was the doctoral project in progress whose focus is on the
education of Professor of Theatre when inserted in teaching practice
and in doing theater, simultaneously. We conclude by noting that
different learning are at stake and that to speak of teacher training
in theater, we need to understand it as part of the culture, also
located in the school, but not only.
Keywords: Learning, Teacher Education, Pedagogy of the Theatre.
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GIL, João Pedro Alcântara. Para não
virar coisa: primeiras aproximações da pedagogia
do teatro com a teoria do reconhecimento. Porto Alegre: UFRGS;
professor associado; ator e encenador.
RESUMO
A partir da reformulação do conceito de
reificação, proposto por Axel Honneth, em termos
de relações intersubjetivas de reconhecimento e
poder, o presente estudo debate a eticidade no trabalho
pedagógico com teatro. Que condições
podem ser criadas na socialização das artes
cênicas para desenvolver a autoconfiança, o
auto-respeito e a auto estima, bases de uma teoria crítica
alternativa? Como a pesquisa pode contribuir na luta por reconhecimento
de uma comunidade artística? A
problematização do desrespeito social no contexto
das artes cênicas permite avançar nos processos de
aprendizagem moral e político, fazendo com que
espaços públicos sejam percebidos como
possibilidades para o desenvolvimento individual e coletivo
contemporâneos. A Casa de Teatro, local multidisciplinar
criado na cidade de Porto Alegre em 1997 e extinto em 2002, foi o campo
escolhido para a experiência de formas amorosas,
jurídicas e solidárias que, conforme Honneth,
atuam como dispositivos de proteção de
intersubjetividades que assegurem condições de
liberdade externa e interna dos sujeitos envolvidos em processos
sociais dialógicos.
Palavras-chave: Artes Cênicas. Teatro.Sociedade. Teoria do
Reconhecimento.
ABSTRACT
Based on a reformulation of the reification, proposed by Axel Honneth,
in terms of intersubjective relations of recognition and power, this
study discusses ethics in the pedagogical work with theater. Which
conditions could be created regarding the socialization of performing
arts to develop self-confidence, self-respect and self-esteem, ie,
bases for an alternative and critic theory? How could the research
contribute for the artistic community’s struggle for
recognition? The problematization of social disrespect concerning the
dramatic arts allows an advance on moral and politic learning
processes, making public spaces become perceived as opportunities for
an individual and coletive development in contemporary times. Casa de
Teatro (House of Theater), multidisciplinary place created in the city
of Porto Alegre in 1997 and closed in 2002, was the chosen space to
experience romantic, legal and solidarity practices which, according to
Honneth, act like protection tools for intersubjectivities that can
ensure condition for both external and internal freedom of the
individuals involved in the dialogic social processes.
Keywords: Performing Arts. Theatre.Society.Theory of Recognition.
RESUMEN
El trabajo presenta una revisión de los conceptos
subyacentes a la práctica de la composición
musical para reflexionar sobre la sonoridad de la escena teatral. El
texto presenta reflexiones sobre la voz poética, segun Paul
Zumthor, Roland Barthes y Sara Lopes y analiza los termos paisaje
sonoro, de Murray Schafer y escucha reducida, de Pierre Schaffer. Al
confrontar las distintas teorias, surge la pregunta ?en que medida la
musicalidad tiene participación en la elaboración
del espacío sonoro de la escena teatral? Además,
la búsqueda investiga como la musicalidad presente en la voz
fornece subsídios para la ampliación de las
significaciones del contenido textual. Se trata por lo tanto, de la
construcción de una musicalidad de la escena teatral, que se
lleva a cabo por la voz y los diversos usos de los elementos de sonido,
es decir, como la gama de sonidos en el ambiente (ruidos de pasos,
golpes en la puerta, etc.) puedem comunicarse con la
creación teatral.
Palavras-chave: voz poética; Escucha reducida; paisaje
sonoro;
ABSTRACT
Estações e Trilhos da Escola Livre de Teatro
(ELT) de Santo André (1990-2000) is results of a doutotate
work through a decade in the trajectory of a theater school, the ELT,
trying to bring up the ways of living the theatrical formation and
creation, as well as the dialogues conducted with their time and place.
The work took by lines, written documents, images and grupal meetings
with the artists that made their formation on the ELT and too with the
professional that worked there. The analyses began mainly of the
concepts of memory by Henri Bergson and the narrative and experience by
Walter Benjamin. The analogy of a city transport
“train” was a image for the write the dissertation,
because it was usual how a image for the write because these word
flashed of lightning in the narrator enunciation and it took to divide
the periods on the decade analyzed in three stations. The first of
these moments (1990-1992) was in the conception, the difficulties and
dialogues, detecting the conception and the montage of piece
Paranapiacaba (1991). The second, the creative process and the
developed of the practical theater, in the 1993-1996 period, when the
ELT was closed in virtue of the chance of the municipal govern. The
third moment, is the mode how was lived and the return of ELT enter
1997-2000, destacating the conception of a pedagogical instrument,
called collaborative process, involving principally the dramaturgy
nucleus and the direction. In this chronology, it’s possible
emphasize transformation how the dissolution of a cultural project more
ample in the concern of the artistic formation in the municipal,
without this can be signification a conformation in a given reality. On
the continues, the is a appropriation in the creative make, in the
scene how “learns by learns” by the experience and
that the without previus curriculum favors. The ELT fits in a genealogy
of schools which think the theatrical formation while research aon
reformulation of the own doing.
KEYWORDS: Theater school. Teatrical training. History and theater
RESUMO
Por meio do estudo do processo de criação teatral
chamado processo colaborativo, relacionado com a teoria sobre a
Ética espinosana, o presente texto pretende discutir sobre o
que move as pessoas a participar de um coletivo e questionar qual
é a maneira de estar junto e de participar que faz com que
cada um possa se colocar efetivamente em um grupo. Em um trabalho
coletivo, a participação das pessoas é
fator principal de mobilização e
construção do projeto. Portanto, refletir sobre o
que leva as pessoas a participarem de um grupo e, neste ato de
participar, como conciliam o campo individual e subjetivo com uma
dimensão mais coletiva, configura-se como um tema importante
dentro da perspectiva de formação do ator e da
organização coletivizada de diversos grupos de
teatro na contemporaneidade. O modo como as pessoas participam de um
coletivo é determinante para que a
ação conjunta aconteça e se torne,
tanto geradora de uma reflexão sobre uma postura
ética em uma construção teatral
coletiva colaborativa, como o próprio horizonte
ético que facilita e impulsiona o trabalho coletivo. Essa
investigação, desenvolvida durante o mestrado,
busca perceber quais posturas éticas de
relação e de atuação
estão envolvidas na participação das
pessoas em um grupo teatral, para que o desenvolvimento do processo de
criação aconteça de uma forma potente
e colaborativa para todos os envolvidos e, ainda, aponte suas
dificuldades e eventuais ou possíveis
soluções.
Palavras-chave: Processo colaborativo, Ética,
Participação.
ABSTRACT
By studying the process of theatrical creation process called
collaborative, related with the theory of Spinoza Ethics, this article
intends to discuss what moves people to participate in a collective and
question what is the way to be together and join in a group in a
effectively way. In a collective work, people’s participation
is a main factor for the mobilization and construction of the project.
In this way, think about what drives people to participate in a group
and, in this act to participate, how people reconcile the subjective
and individual field with a more collective dimension, appears as an
important issue within the perspective of actor training and
collectivized organization of various groups in contemporary theater
The way people put themselves in a collective is a determining factor
to occur the joint action and becomes a generator of a reflection on an
ethical stance on building a collaborative theatrical collective, and
also an ethical horizon that facilitates and promotes the collective
work. This research, developed during the master degree, seeks to
understand what ethical stances of relationship and acting are involved
in the participation of people in a theatrical group, in order that the
development of the creative process goes on in a powerful and
collaborative way for all involved and also point their difficulties or
possible solutions.
Keywords: Collaborative process, Ethics, Participation
ABSTRACT
This text reflects upon theater curriculums and pedagogy in the
contemporary stage. Taking her starting point as the interface between
education and phenomenology, the author addresses issues regarding
curriculum by proposing a possible reading of the concepts of
“childhood” and the teaching of the arts. This
reading reveals that new educational pathways are needed to teach
contemporary theater — pathways directed toward hybrid
artistic languages and the questioning of the frontiers between the
arts.
Key words: Curriculum; phenomenology; contemporary art teaching;
childhood arts.
RESUMO
O presente texto é o resultado da reflexão sobre
o curso de extensão intitulado O teatro na escola e as
relações de gênero em andamento na
Faculdade de Artes do Paraná. Com uma carga
horária de 60 horas/aula, ele envolve vinte e cinco
participantes, em sua maioria professoras habilitadas em Arte e
graduandas nesta mesma área de conhecimento. A proposta
é a articulação da teoria com a
prática, por meio de experiências teatrais
associadas aos estudos de gênero. Identificada a sua
relevância metodológica, variadas possibilidades
teatrais foram selecionadas, destacando-se determinadas
técnicas teatrais de Augusto Boal; o sistema de jogos
teatrais desenvolvidos por Viola Spolin; as
investigações de Beatriz Cabral sobre drama
associado ao pré-texto; o Teatro do Distanciamento de
Bertolt Brecht e o Teatro do Absurdo, com enfoque em Eugène
Ionesco, Samuel Becket e Qorpo Santo. Após cada uma das
cenas apresentadas, o grupo é estimulado à
discussão sobre os elementos constitutivos da linguagem
teatral e sobre as diferentes formas de opressão que
permeiam a construção das identidades.
Gradativamente, este trabalho reforça a
convicção das pessoas envolvidas sobre a
importância do teatro no fomento de novas alternativas no
cenário social.
Palavras-chave: teatro; gênero; sexualidade;
formação docente.
RESUMÉ
Ce texte est le résultat d’une reflexion sur le
cours “Le théatre dans
l’école et les rapports de genres”, en
cours dans la Faculdade de Artes do Paraná. Avec une charge
de 60 heures, il groupe vingt et cinq participantes, presque toutes
graduées en Arts. L’articulation entre la
théorie et la pratique c’est la proposition de ce
cours par le milieu d’expériences
théatrales liées aux études de genres.
Après identifiquer la relevence methodologique, les plusiers
possibilitées théatrales ont
été selecionées en
détachant quelques thécniques de Augusto Boal; le
système de jeu théatral de Viola Spolin; les
recherches de Beatriz Cabral sur le drame associé au
pré-texte; le théâtre de la
distanciation de Bertold Brecht et le théâtre de
l’absurde en particulier de Eugène Ionesco, Samuel
Becket et Qorpo Santo. Après chaqu’une des
scènes presentées, le groupe est animé
à la discussion sur les elements qui forment le langage
théatrale et sur les differents formes
d’oppressions que sont présentes dans la
construction des identités. Par degré, ce travail
reforce la conviction sur l’importance du
théâtre par la création des nouvelles
alternatives dans le décor social.
Mots-clés: théâtre; genre;
sexualité; formation des enseignants.
__________________________________
MARTINS, José Batista (Zebba) Dal Farra. Três
Fragmentos de Ressonância. São Paulo: Departamento
de Artes Cênicas (ECA/USP). Professor Orientador. Pesquisador
da Voz, Encenador e Músico.
RESUMO
O artigo se propõe a comparar três
situações de transmissão, pela
ressonância da voz. A primeira aparece no
documentário “O Olho sobre o
Poço”, do cineasta holandês Johan Van
Der Keuken (1988): a memorização de um texto
sagrado hindu, em um Templo Védico da região de
Kerala, na Índia. A segunda é um
exercício proposto por Kristin Linklater (1976). A terceira
é uma pesquisa de espaços de
ressonância da voz, conduzida por Jerzy Grotowski (c. 1965).
A comparação destes fragmentos dá
margem à análise da ressonância, como
fenômeno acústico da voz e como um campo
necessário para que se estabeleça a
transmissão entre mestre e aprendiz.
Palavras chave: Voz. Ressonância. Transmissão.
RESUMEN
El artículo propone una comparación entre tres
situaciones de la transmisión, por la resonancia de la voz.
La primera aparece en la película “El Ojo sobre el
Pozo”, del cineasta holandés Johan Van Der Keuken
(1988): la memorización de un texto sagrado
hindú, en un Templo Vedico de la región de
Kerala, en la India. La segunda es un ejercicio propuesto por Kristin
Linklater (1976). La tercera es una investigación de
espacios de la resonancia de la voz, conducida por Jerzy Grotowski (c.
1965). La comparación de eses fragmentos permite la
análisis de la resonancia, como fenómeno
acústico de la voz y como un campo necesario para que se
establezca la transmisión entre maestro y aprendiz.
Palabras-clave: Voz. Resonancia. Transmisión.
ABSTRACT
This article defines the learning space in theatre created inside the
classroom, with children, as a learning place – a concept
drawn into dialogue with the french theorist Jean-Jacques Schaller. A
place determined by a collective and that dictates its own dynamics of
learning and creating, directly influencing the formation of each
individual, where place modifies individual and individual creates
place. By applying this concept, the classroom can become a proper
space for the development of a poetic theatrical collective,
propitiator of the scenic creation and the game, paving the way for
grasping the language in a playful way. The pedagogical process
continues, later in the transfer of the learning place for the moment
of a presentation of a play, setting the public as part of the game, a
moment where the student-actors recognizes themselves as builders of
theatrical language.
Keywords: Theatre Pedagogy. Theatre in Education.Learning
Place.Metatheater.
ABSTRACT
This study aims to examine the methodological procedures that have been
investigated in the research Senses of melodrama: poetical, written,
visual and pedagogical potential (UNIRIO; CNPq). Under this project,
which has theoretical and practical levels, the play Calle!has been
constructed by Trupe de Truões (Uberlândia/MG),
inspired by the work of the artist Sophie Calle, taking up the
melodramatic language as inspiration. Contact with Calle’s
work has stimulated a discussion about the Experimental Laboratories
– methodological procedure that has been undertaken in
several investigations linked to the group research. The key moment
occurred in the development of the Masters project of Maria De Maria
Quialheiro (Mestrado em Artes/UFU) under my guidance, wich has been
accomplished in laboratories of melodramatic acting – with
students of theater course (UFU) and actors of the Trupe de
Truões group –, inspired by the work of Pedro
Almodovar. If the discussions about the structure of the labs have
become more mature in recent years, there is a difficulty in
structuring the format of the final work. The contact with the Sophie
Calle’s work Prennez soin vous (2007) has inspired and
revealed one structure for the dissertation, that consists in several
memorials.
Keywords: research methodology; experimental laboratories; memorials;
melodrama.
__________________________________
MONTHERO, Wagner . Entre realidade e ficção: A
interferência do professor-dramaturg e a
interação com o estímulo composto na
narrativa dramática. Florianópolis: UDESC;
mestrando; Beatriz Cabral; ator.
RESUMO
Esta comunicação relata um experimento e analisa
a construção de narrativa no contexto do Process
Drama. Para tanto, os participantes acessam seu banco de
memórias recriando o real através da
ficção. Os procedimentos são
investigados através da estratégia do
professor-dramaturg e do recurso do estímulo composto. O
professor-dramaturg interfere na narrativa na medida em que introduz
imagens e enquadramentos espaciais; o estímulo composto
aponta para as implicações do texto em
construção, permitindo distintas
interpretações.
Palavras-chave: professor-dramamturg. Estímulo composto.
Ficção. Realidade.
ABSTRACT
This communication reports on an experiment and analyses the bulding of
narrative within the context of Process Drama. To this end,
participants access their bank of memories by recreating the real
through the fiction. The procedures are investigated through the
strategy of teacher as dramaturg and the resource of compound stimulus.
The teacher as dramaturg interferes in the narrative as he brings in
images and spatial frameworks; the compound stimulus points to the
implications of the text under construction, allowing different
interpretations.
Keywords: Teacher as Dramaturg. Compound Stimulus. Fiction and Reality.
RESUMEN
En este trabajo se presenta una reflexión sobre la
sensibilidad estética se expresa en el cuerpo y los gestos
de los actores/actrices en el evento teatral, vinculado a la carne del
mundo considerado como la potencia sensitiva de conocimiento, de modo
que la existencia se pone de manifiesto el primer cuerpo porque el
cuerpo es la medida de nuestra primera experiencia en el mundo, por lo
tanto, la primera referencia de nuestro conocimiento. El desarrollo de
esta reflexión se lleva a cabo a partir de la actitud
fenomenológica inspirado por el filósofo
francés Maurice Merleau-Ponty. El cuerpo ya no es
sólo un instrumento para significar el acontecimiento
teatral y lo lleva a cabo su reflectividad. Los gestos del actor nos da
a ver y pensar sobre el lenguaje y la comunicación sensibles
del cuerpo, que nos proporciona procesos sensibles y formas creativas
de aprendizaje. Desde esta perspectiva, la reflexión del
hecho teatral como un proceso educativo se configura como un
órgano de aprendizaje en la obra teatral, un conocimiento
sensible que puede contribuir a las reflexiones sobre el teatro, la
educación y la pedagogía teatral.
Palabras clave: cuerpo, el gesto, la sensibilidad estética,
la pedagogía teatral.
ABSTRACT
Based on Baz Kershaw Community Theatre definition, which has its
staring point based on the community’s nature, and its
aesthetics shaped by their community culture, we wonder about methods
available to ensure the accuracy of facilitators theater in relation to
the community context. The assertion of the necessity of going beyond
the rehearsal room or the walls of the, where the Project happen
requires alternative methodological guide for this interaction. In this
article, some clues are exploited in terms of relations between the
theater practice and the community context in which it operates.
References by Paulo Freire are discussed along with Theatre for
Development refereces. Both approaches develop ethical issues and
suggest clues to identify a core theme (tema gerador) that can be the
focus of a theatre devising process. The concept of codification
contributes to this approach. The artistic parameters come from the
Ventoforte theatre group. Some practical examples are presented
throughout the article.
Key words: theatre. Community. Approaching methods. Research.
ABSTRACT
Joseph Danan’s presentation of some of his thoughts on
contemporary dramaturgy, expressed in the book Qu’est-ce que
la Dramaturgie?. The idea is to take the term in two senses that
unfold: dramaturgy as the creation of plays and also as dramaturgismo
(brazilian term) and passage to the scene. One concludes that
dramaturgy is an activity to be exercised not only by the playwright,
but for all those involved in creating theater.
Keywords: Dramaturgy. Dramaturgismo, Staging.
ABSTRACT
The research aimed to analyze and discuss the relevance of playful
vocal practices of teaching education and bachelor degrees students in
theater. In this study, traditional games and reflection were the
promoters of the formative experience. From the data analyzed, we are
concluding witch this type of game helps in training these
individuals’ voices, leading them to understand and
appropriate the sound parameters, technical attitudes and creative
procedures with the voice.
Keyswords: Vocal practice. Traditional game and voice.Vocal play
experience.Pedagogy of the Theatre.
ABSTRACT
This work discusses the challenges of the formation of the contemporary
artist-teacher. Experiences of an artist-teacher member of the degree
course in Theatre from the Federal University of Uberlândia
in front of challenges encountered by students of Theatre in
artistic-pedagogical practices in school spaces. Reports of reality
found, difficulties and achievements of the processes experienced. How
to establish partnerships between universities and schools in the
training of artists-teachers? Now comes the implementation of the
programme of institutional scholarship introduction to Teaching
– PIBID – in the course of the theatre. Are
discussed here the possibilities the program brings students
‘ approach and strengthening of Theater with respect to
school so purposeful, creative, reflective and artistic.
Keywords: Theatre. Education. Teacher training.
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PINTO, Davi de Oliveira. A leitura da cena teatral a partir do gestus
brechtiano: apontamentos decorrentes de uma tese em
construção. Ouro Preto: Universidade Federal de
Ouro Preto, Professor Assistente; Belo Horizonte: Universidade Federal
de Minas Gerais; doutorando; Antonio Barreto Hildebrando (orientador).
Ator e diretor de teatro.
RESUMO
Neste artigo, são compartilhados alguns apontamentos
descritivos e reflexivos decorrentes da pesquisa de doutoramento do
autor, provisoriamente denominada “Uma leitura de O guesa
errante ou… o gestus brechtiano como ponto de partida para a
análise do espetáculo teatral”, sob
orientação do professor Antonio Hildebrando
(PPG/EBA/UFMG). Consideram-se aqui quatro categorias de leitores da
cena teatral: o ator, o diretor, o professor e o espectador. Alguns
aspectos da teoria brechtiana são discutidos em
relação ao enfoque da futura tese, é
destacado o aporte de Flávio Desgranges acerca da pedagogia
do espectador, e dois artigos de Patrice Pavis são
apresentados e comentados, estes últimos tomados como
impulsionadores dos primeiros movimentos reflexivos desta pesquisa. O
olhar do autor parte de seu lugar como formador de futuros professores
de teatro e avança em direção
à reflexão mais ampla da importância da
leitura da cena teatral como campo fundamental de pesquisa em prol do
teatro e seu ensino, nos mais variados ambientes e nas mais diversas
abordagens.
Palavras-chave: leitura do espetáculo teatral .gestus social
. pedagogia do espectador
ABSTRACT
In this article, some descriptive and reflective notes arising from the
author’s doctoral research, provisionally named “A
reading of O guesa errante ou… or the Brechtian gestus as
the starting point for the analysis of theatrical
performance”, under the guidance of Professor Antonio
Hildebrando. Four categories of theater scene readers are considered:
actor, director, teacher and spectator. Some aspects of Brechtian
theory are discussed in relation to the focus of the future thesis, the
contribution of Flavio Desgranges to the pedagogy of the spectator is
emphasized, and two articles by Patrice Pavis are presented and
commented, which are taken as boosters of the first reflective
movements concerning to the research that is referred here. The
author’s look departs from his position as a trainer of
theater’s teachers and advances toward the wider reflection
of the importance of the reading of the theatrical scene as a
fundamental research’s field in theater and his teaching, in
diverses environments and in diverse approaches.
Key-words: theatrical scene’s reading .gestus social .
pedagogy of the spectator
RESUMO
Este trabalho apresenta o percurso
teórico-metodológico tomado durante o
desenvolvimento da disciplina de Pesquisa no Ensino do Teatro do Curso
de Licenciatura em Teatro da Faculdade de Artes do Paraná no
primeiro semestre de 2011. O texto se propõe a uma
reflexão sobre as dificuldades dos alunos em desempenhar a
primeira exigência da disciplina: a
construção do projeto de pesquisa seguido do
desenvolvimento de um artigo científico e a
comunicação pelos mesmos à comunidade
acadêmica. A elaboração de um projeto
de pesquisa necessita, para que seu resultado seja
satisfatório, estar baseada em planejamento cauteloso,
reflexão bem-conceituada e alicerçada em
conhecimentos já existentes. Para tanto, os alunos
realizaram leituras de investigações
científicas, e em especial, analisaram de forma criteriosa
monografias, cujos assuntos estavam de acordo com os recortes das
pesquisas desses graduandos. Os encaminhamentos adotados serviram de
base para auxiliar o aluno no momento da
delimitação do tema e
definição do problema da pesquisa. Contudo,
constatou-se que os alunos permaneceram com dificuldades no processo de
desenvolvimento de um trabalho sistematizado, sobretudo na
delimitação do seu enfoque teórico aos
padrões exigidos na elaboração de uma
pesquisa científica; atividade esta de suma
importância para o pensamento crítico-reflexivo do
aluno pesquisador.
Palvaras-chave: Ensino do teatro. Pesquisa científica.
Formação docente.
RÉSUMÉ
Ce travail presente le parcours théorique et
méthodogique qui on pris pendent le développement
des études de Recherche sur l’Enseignement du
Théatre dans le grade de Licencié en
Théatre pendent le première semestre de 2011 dans
la Faculdade de Artes do Paraná. Le texte presente une
réflexion sur les difficultés que les
étudients rencontrent pour attendre la première
exigence de la discipline: le project de recherche suivit
d’un article cientifique et d’une communication
à la communauté academique. Pour la preparation
d’un projet il faut avoir un plan judicieux et faire une
reflexion bien fondé sur des connaissences dejà
connues. Il faut que les étudiants connaissent la literature
sur des investigations cientifiques, et en particulier, faire
d’analyse critique de monographies qui aient relation avec
ses recherches. La direction des études a donnée
la base pour aider l’éttudient au moment de faire
la delimitation du sujet et la definition du probléme de la
recherche. Cependant, on a constaté que les
étudients ont restés avec plusiers de doutes au
cours du procès du travaille: dès le
délimitation de son abordage théorique second les
modèles exigés pour la préparation
d’une recheche cientifique qui est tellement important pour
le penser critique e réflectif de
l’étudient rechercheur.
Mots clés: Enseignement du théatre. Recherche
cientifique.Formation des enseignants.
RÈSUMÉ
Cet article examine l’importance du dialogue entre la
théorie et la pratique dans le processus de stage
obligatoire qui a lieu dans la formation des enseignants de
théâtre au Brésil. Le principal point
d’expérience pédagogique
réside dans l’équilibre entre les
techniques, des exercices, des jeux et des processus
créatifs articulé avec la
réalité du contexte de leur
élaboration de ces. Le choix des interventions et des
méthodes appropriées pour déterminer
les rapports entre le contenu et les méthodologies
spécifiques d’enseignement dans le
théâtre. Il est dans
l’expérience du stage que le futur enseignant est
en face à ses premiers défis, ainsi que ses
premières conquêtes.
Mots clés: la formation des professeurs/
l’enseignement théâtral /
méthode/ stage.
ABSTRACT
This article is focused on the significance of the attitude of
“listening” for the student in the school
environment and some possible relations between this stance and the
pedagogy of theater. From a deeper understanding of the voice under the
guidance of the teachings of Paul Zumthor and Meran Vargens and
practice using the game’s theatrical methodology Viola Spolin
among others, supported by Huizinga assumptions about the game, a
reflection on the importance displacement of the pupil for starring
role in the educational process and co-responsible for all actions that
are part of that context. Considering that the voice is the result and
revealing all the cultural aspects of the individual, the choice of
giving voice to the student at school, it is vital for learning to be
and learn to live, pillars established by Delors (2004) for an
Education for human development from the perspective of our century.
Keywords: listening to the student, teaching theater, game and
protagonist.
ABSTRACT
The work presents a synthesis of the conceptual foundations,
methodological procedures and partial results of an investigation, in
process, dealing with the relations between memory, experience and
construction of knowledge in the domains of theatre and pedagogy. The
main purpose of the research is to perceive the ways in which drama
teachers re-build, contextualize and problematize their artistic and
educational paths through an oral narrative. The empiric basis of the
investigation is composed by data collected from an interview
(semi-structured) held with drama teachers that intends to demonstrate
stages and nuances of those individuals conceptualization, considering
the complexity of the relations between their
“life” experience and their professional
performance on “stage” and on the “class
room”. In this regard some of the recursive data on the
speech of the interviewed professors that have been focused on and
analysed from theatre studies point of view, specially in what relates
to the fields of theatre education, epistemology and social sciences,
allowed the visualization of appropriation forms for the drama teachers
concerning their personal history, and, on that way, elaborated
hypothesis about the knowledge process in theatre and education.
Keywords: Drama teacher. Memory.Experience.Knowledge.
ABSTRACT
What do you mean Roeplaying game? The definition of the game and plays
on words involving the term. The paper will present the different
notions of game context present in Drama, trying to define what is
meant by the Roleplaying Game. This word defines a certain type of game
that raises some questions: it is a game representation of roles? Or a
game where they play roles? And the idea of interpretation of character
in this game, what is it? Seek to explore the relationship game and
enter this representation in the texts of such authors as Huizinga,
Viola Spolin, Peter Slade, Gadamer, Ryngaert and others to attempt to
define conceptually the RPG universe in Drama.
Keywords: RPG, Game, representation.
RESUMO
Este artigo tem como objetivo discutir as atividades desenvolvidas pelo
Projeto ZAP Teatro Escola &Afins – realizado pela Cia
ZAP 18 (Zona de Arte da Periferia) – diante de um contexto de
Teatro em Comunidades. Este trabalho propõe uma
contextualização do que vem sendo desenvolvido
pela ZAP 18 na Comunidade do bairro Serrano, em Belo Horizonte, e o que
vem sendo discutido por estudiosos do Teatro em Comunidades. Logo,
diante da multiplicidade de práticas neste âmbito,
uma discussão que vem se pautando significativamente
é o desenvolvimento de práticas que buscam a
abordagem de interesses comuns dos membros de uma comunidade
específica. Uma ação que, muitas
vezes, tem por objetivo trabalhar aspectos culturais daquela
localidade, procurando resgatar sua identidade. Outro ponto que se
evidencia nessa discussão é a
problematização de aspectos de caráter
sócio-político, ou seja, a abordagem de
questões que a comunidade tem necessidade de colocar em
foco, para que se discuta uma possível
solução. Desta forma, o que este artigo
propõe é a discussão do que a ZAP 18
vem desenvolvendo na Comunidade na qual está inserida, de
forma a mostrar que o trabalho que o grupo vem realizando possibilita a
abordagem de outros aspectos que merecem ser discutidos no
âmbito do Teatro em Comunidades, como o desenvolvimento de
outras práticas que não buscam, diretamente, um
contexto cultural e político ligado à Comunidade,
uma vez que a ZAP tem procurado abordar outras questões, que
extrapolam a Comunidade.
Palavras-chave: Teatro em Comunidades. ZAP 18. Pedagogia do Teatro.
ABSTRACT
This article aims to discuss the activities of the Project ZAP Theatre
School & Others – performed by Cia ZAP 18 (Zone
outskirts of Art) – facing a context for Theatre in
Communities. This paper provides an overview of what is being developed
by ZAP 18 in the community of Serrano neighborhood in Belo Horizonte,
and what has been discussed by scholars of this subject. Therefore,
given the multiplicity of practices in Theatre and Communities, a
discussion that has been guiding with more strength is the development
of practices that seek to approach the common interests of members of a
specific community. An action that often aims at the cultural aspects
of that work location, trying to rescue his identity. Another point
which is evident from this discussion is the problematic aspects of
socio-political, or addressing issues that the community needs to give
focus to to discuss a possible solution. Thus, what we propose is to
discuss the 18 that ZAP is developing the community in which it
operates, to show that the work the group has been making possible the
approach to other issues that deserve discussion within the Theatre in
the Communities, the development of other practices that do not seek a
political and cultural context, since ZAP has sought to address other
issues that go beyond the community.
Keywords: Theatre in Communities. ZAP 18. Pedagogy of the Theatre.
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TEIXEIRA, Francimara Nogueira. Handlungsmuster: peça
didática como texto-modelo. Salvador: UFBA; Doutoranda em
Artes Cênicas; bolsista CAPES/SETEC/IFCE. Diretora do Teatro
Maquina.
RESUMO
Neste trabalho a noção de modelo é
tratada como pressuposto ao tratamento das peças
didáticas (Lehrstück). Aqui aborda-se o termo
alemão Handlungsmuster como prerrogativa para o entendimento
do projeto teórico das peças
didáticas. Os modelos de ação
são instrumentos didáticos propostos por Bertolt
Brecht (1889-1956), os quais supõem a abertura do texto para
novos contextos, a partir da prática de jogos teatrais entre
os participantes do experimento, ou seja, os textos funcionam como
modelos para experimentos que investigam, através da
imitação e da improvisação,
as relações entre os homens, constituindo-se,
portanto, em sugestões para exercícios
artísticos coletivos; exercícios estes que,
reunidos, formatariam um ato artístico coletivo. Koudela
(1991) aprofunda as noções de modelo de
ação e ato artístico coletivo em sua
pesquisa com o jogo teatral e as peças didáticas,
a partir das contribuições de Reiner Steinweg.
Contribui para essa discussão também a pesquisa
de Andrejz Wirth (2009), que vem refletindo sobre sua
prática com o Lehrstück, relacionando-a
à noção de Ehrfarungstheater (teatro
de experiência). Como aspectos conclusivos aponta-se para a
prática do Lehrstück a partir da
discussão produtiva em torno do conceito de
experiência (Erfahrung) trazida por Walter Benjamin (1994),
como um caminho de reflexão para a discussão
sobre teatro e política.
Palavras-chave: Peças didáticas. Brecht.
Experiência.
ABSTRACT
In this work the notion of model is treated as a precondition to the
treatment of the learning plays (Lehrstücke). The German term
Handlungsmuster is a prerogative to understand the thesis of the
learning plays. Action models are teaching tools offered by Bertolt
Brecht (1889-1956), which involve the opening of the text for new
contexts, from the practice of theater games between the participants
of the experiment, ie, the texts serve as models for experiments that
investigate, through imitation and improvisation, the relations among
men, being therefore in a collective artistic suggestions for
exercises, these exercises, which together shape an artistic collective
act. Koudela (1991) deepens the notions of model of action and
collective artistic act research with the learning plays, from
contributions by Reiner Steinweg. To this discussion also contribute
the research of Andrejz Wirth (2009), which has been reflecting on
their practice with Lehrstücke, relating to the concept of
Ehrfarungstheater (theater of experience). As conclusive aspects this
work studies the practice of Lehrstücke from productive
discussion around the concept of experience (Erfahrung) brought by
Walter Benjamin (1994), as a way of reflection for the discussion of
theater and politics.
Keywords: Learning plays. Brecht. Experience.
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TELLES, Narciso. Práticas de Improvisar 1.
Uberlândia: UFU; professor adjunto; CNPq; bolsista de
produtividade; ator e encenador.
RESUMO
As questões trazidas pelo conjunto de práticas e
procedimentos acionados na cena teatral contemporânea
proporcionam o surgimento de novas perspectivas de
trabalho nos espaços de ensino-aprendizagem. A presente
comunicação busca discutir como atividades
centradas nos viewpoints e na composição
são utilizados na
disciplina de Improvisação 2 de forma a promover
a aquisição do conhecimento teatral pela
experiência como atitude metodológica.
Palavras-chave: Composição. Pedagogia do teatro.
Improvisação.
ABSTRACT
The questions raised by the set of practices and procedures in fire
contemporary theatrical scene provides the emergence of new working
opportunities in the
areas of teaching-learning. This communication discusses how activities
focusing on viewpoints and composition are used in the discipline of
improvisation 2
in order to promote the acquisition of theatrical knowledge by
experience as a methodological approach
Keywords: Composition, Pedagogy of theater, Improvisation.